Powered By Blogger

Friday, July 8, 2011

feeling & hati...

Add caption
   
   P'gorbanan yg perlu diberi oleh  seorg hamba kepd sang p'ciptanya adalah  xlayak utk b'perasaan marah atau b'tanya sebarang soalan terutamanya kepada yg Esa especially nya. Kita perlulah sentiasa merasa diri kita ni berada ditingkat paling2 bwh dimuka bumi Allah ini.Hidup seorg hamba adalah sentiasa b'syukur dgn semua nikmat yg tlh dianugerahkan pd kita walaupon kadangkala hidup kita ni xseindah yg kita sering bayang2kan seperti indah warna2 pelangi.
    
    Kadangkala IMAN kt nie sbg hamba Allah sentiasa turun naik & x blh nak elak dr gangguan hati & perasaan ni, yg penting nya atas diri kita sendiri apa yg kita nak dlm hidup ni samaada nak kebahagiaan/ sebaliknya, semua tu diri kita yg buat result nya. Betapa kita nie t'lalu kerdil dihadapan pencipta kerana kita sering 
p'soalkan setiap ketentuan yg allah dah berikan kepada kita. Kita x selayaknya utk p'soalkan semua yg allah tlh tentukan utk kita walaupon p'kara tu sepahit hempadu.


    Dlm hidup nie kita sentiasa akan diuji ngan p'bagai dugaan & perlu byk b'korban utk diri sendiri/ org lain, ni lah lumrah dlm hidup kita sbg makhluk allah yg x b'daya utk melakukan lebih dari apa yg Allah dah tentukan dlm hidup kita. Kehidupan manusia ni mcm air juga, ada pasang & surutnya kerana jika kita sentiasa berada diatas kita x akan sedar & pandang apa keindahan yg allah ciptakan dibawah tu. Kita juga akan merasa bahawa hidup kita xp'lukan P'cipta kerana apa yg kita nak kita akan perolehi ngan mudah ja & apa yg tlh kita miliki adalah melalui titik peluh & usaha kita sendiri, tanpa kita sedar bahawa semua tu adalah dtgnya melalui bantuan dari Allah semata2..


    Kita sbg manusia ni kena sentiasa m'gingati hati &diri kita dari sentiasa m'yimpan perasaan marah pada manusia/ sesiapa sj terutamanya kpd p'cipta kita, tapi nak diingatkkan sgt2 la''MARAH 2 KAWAN SYaITAN & MARAH 2 JUGA BLH M'percepatkan proses penuaan''' hehehehehheheh...Org yg kita dok marah 2 xrugi sikit pon ngan marah kita 2, sebaliknya kita yg dok marah2 nie lah yg akan menerima effects nyer. Dah la dosa pon dpt, sakit pon dpt iaitu sakit hati, cepat kedut dimuka lg la cepat dpt.
Marah! Marah! Marah! bukan amalan org yg b'iman, kita sbg org yg b'agama islam kena sentiasa m'gingatkan diri kita bahawa semua benda2 yg blh m'buatkan hati kita rosak, amat2 lah perlu utk kita m'hindarinya  & m'cari jln agar kita xterus t'belenggu oleh perasaan mcm tu.


     Kita perlu lebih byk b'doa agar Allah sentiasa memelihara diri kita dr t'lalu m'gikut hawa nafsu syaitan ni. Hal ini hanya akan m'ggu amal ibadah kita  utk lebih dekat dgn p'cipta kita.



Jika kita memikirkan soal hati..
     Cinta selalunya dikaitkan dengan hati. Jgn m'persalahkan seseorg jika dia jatuh cinta pd pasangan kita. Sebab cinta itu soal hati & t'lalu sainstifik. Anggaplah bahawa dia sebenarnya x ingin berperasaan seperti itu, sebab dia tahu orang yang dia cintai itu telah berpunya. Tapi.. kenapa dia masih mengharap?
Jika kita memikirkan soal perasaan..
     Kita sebagai kekasih pd kekasih kita pasti berasa t'gugat atas kehadiran org 2, kita akan berasa cemburu, terluka dan sakit hati kerana kekasih kita kerap kali diganggu. Perasaan ini wujud dengan sendirinya kerana kita takut kebahagiaan yang kita kecapi akan terancam. Seandainya kita x pandai mengawal perasaan, x pandai m'ggunakan kewarasan dalam pemikiran kita, segala-galanya akan hancur.
     Cinta adalah anugerah yang terindah dari Tuhan yang Maha Pencipta. Kita wajib bersyukur kerana telah dianugerahkan cinta. Setiap orang berhak mencintai dan dicintai, berhak mencintai siapapun tetapi jangan sampai hak itu melukai orang lain. Kita tidak berhak memaksa orang lain untuk membalas cinta kita. Bukankah sesuatu yang dipaksa hanya akan menimbulkan penderitaan dan sakit hati? Bukankah pemaksaan bererti melanggar hak asasi?

No comments:

Post a Comment